Visage-systeem op de handicarts

De gebruikers van de handicarts die eigendom zijn van de Stichting Handicart, hebben het al opgemerkt. Een kastje aan de binnenkant van de Handicarts. In het navolgende kunt u lezen welke wereld er achter dit kastje schuilgaat.

Dit jaar worden alle handicarts geschikt gemaakt voor aansluiting op het Visagesysteem.
Hieronder volgt uitleg waarom het door de Stichting Handicart in Nederland wordt gepromoot en door steeds meer banen, waaronder de onze, wordt omarmd.

Wat zijn de mogelijkheden? De op het systeem aangesloten handicarts staan in directe gps-verbinding met “MijnHandicart”, de hiervoor ontwikkelde website van de Stichting Handicart. Deze website is toegankelijk voor Handicartconsuls en de baancommissie. Dat biedt de volgende mogelijkheden.
– Handicarts worden in hun bewegingsvrijheid beperkt door grenzen die op een kaart van de baan worden aangegeven en die door de club zijn ingevoerd.
– Handicarts kunnen dus niet meer rijden op voorgreens, laat staan greens, maar ook niet in de natuurrough.
In voorkomende gevallen zullen handicarts ook niet kunnen rijden waar dat op dat moment, bijvoorbeeld op ernstig slechte plekken in de baan of waar werkzaamheden aan de baan dat eisen, verboden wordt.
– Handicarts kunnen ook in hun maximum snelheid worden beperkt wanneer de terreinomstandigheden daarom vragen. Door de mogelijkheid van terreinafbakening en van snelheidsbegrenzing kunnen handicarts vaker worden gebruikt, omdat daardoor het risico dat er schade wordt aangericht aan kwetsbare gedeelten van de baan wordt verkleind. Het onderhoud en het managen van de (in Nederland circa 700) handicarts wordt efficiënter en daarmee goedkoper. Zo zal de staat van de accu’s op de bovenvermelde website af te lezen zijn en kan worden gemonitord of er zorgvuldig met de handicarts wordt omgegaan. Ook kan vervanging van handicarts in plaats van per vaste tijdsperiode van vijf jaar afhankelijk worden gesteld van de werkelijke kwaliteit van de accu. Op banen waar minder dan gemiddeld van handicarts gebruik wordt gemaakt zullen de handicarts langer in gebruik kunnen worden gehouden dan op banen waar de handicarts juist heel intensief worden ingezet.
– De handicarts kunnen op afstand in en buiten werking worden gesteld om ongeautoriseerd gebruik ervan te voorkomen.

Uit het bovenstaande blijkt wel dat zowel de Stichting Handicart als de baanexploitanten (verenigingen) voordeel hebben bij aansluiting op het Visage-systeem.

Wanneer het systeem gereed is moet men op de baan aan het werk om de grenzen voor de handicarts door de gehele baan te trekken en in het systeem in te voeren. Zodra de handicart in een speciale zone terecht komt wordt de bestuurder met een signaal gewaarschuwd. Via teksten op het schermpje wordt de gebruiker dan op de hoogte gesteld over wat er aan hand is als het waarschuwingssignaal wordt afgegeven. Rijdt men een verboden zone in dan stopt de handicart en kan men alleen nog achteruit terug naar de baan waar het rijden wel is toegestaan.

En wat gaat u zien op het scherm dat in de handicart is aangebracht? Als u een kijkje neemt op http://www.visagegolf.com/ dan verwacht u misschien geen golfhorloge of afstandsmeter meer nodig te hebben, en zelfs uw voorganger te kunnen gaan aansporen tot sneller spel. U kunt gerust zijn: geen Amerikaanse toestanden. In ons nuchtere landje zult u slechts zaken als de reden van het stilvallen van uw handicart en instructie over hoe dan te handelen te zien krijgen. De Stichting Handicart heeft gekozen voor een lichte versie van het programma.

Tot slot
Als u een verboden zone in rijdt duurt het een paar seconden voordat u het signaal krijgt. Er zit een vertraging tussen Visage en satelliet(en). Let dus goed op waar u rijdt.
De beheerder(s) kan/kunnen via Visage meekijken met de handicarts, maar zijn niet altijd terstond bereikbaar.

Met dank aan en vrij naar Annet ten Doeschate, lid van de Edese Golfclub.

Wat betekent dit voor de Heemskerkse Golfclub.
De leden van de baancommissie (Jan van Rijn en Constant Lauret) en de consul van de Stichting Handicart (Gerard Hoekstra) hebben studie gemaakt van het systeem en hebben de afbakening van de zones op de PAR3 en de Champions Course in kaart gebracht.

Zoals hierboven al is gezegd, is het doel van Visage om de baan te beschermen en gebruikers van de karren ook tijdens de natte maanden van het jaar te laten golfen.

Het zoneren van de banen is een heel precies werkje en is inmiddels klaar. In week 46 ronden we testrondes af en kunnen we van start. Maandag 20 november is het systeem operationeel. Dit is tijdens de herenochtend. Via Visage kan de beheerder de maximum snelheid van de karren regelen. We passen drie snelheden toe:
11 km p/u, 3 km p/u en STOP.
11 Km p/u: op het parkeerterrein, de paden op de baan en de fairways;
03 Km p/u: als u in een gebied op de banen rijdt waar dat niet is toegestaan. In dat geval gaat de kar heel langzaam rijden en dat is niet prettig.
STOP als u de signalen om terug te keren negeert. De kar valt echt stil.

PAR 3
Op de PAR 3 mag uitsluitend op de paden worden gereden. De enige uitzondering is het verlengde van het pad langs hole 4 in de richting van de green. Hier geldt de maximum snelheid van 11 km p/u. Gaat u toch de andere fairways op, dan wordt de snelheid 3 km p/u en krijgt u de melding:
GA TERUG NAAR PAD (REVERSE), met andere woorden: recht achteruit terug naar het pad en daar verder rijden.

CHAMPIONS COURSE
Hier mag uitsluitend gereden worden op de paden en de fairways. Zolang u hier rijdt is de snelheid 11 km p/u en is er niets aan de hand. Komt u echter links en rechts bij de semi-rough, dan moet u opletten. Als de grens wordt overschreden, dan wordt de snelheid teruggebracht tot 3 km p/u en krijgt u de melding: GA NAAR MIDDEN FAIRWAY VIA REVERSE. U rijdt dan achteruit terug naar de fairway en u kunt uw weg vervolgen.
Nadert u de voorgreens, dan gaat de kar 3 km p/u rijden en krijgt u de melding:
U NADERT DE GREEN, GA NAAR PAD. Negeert u deze melding, dan staat de kar even later stil. U hebt dan echt een probleem. En dat wilt u natuurlijk niet.

Op het moment, dat het systeem voor alle karren ingevoerd gaat worden ligt er in elke kar een geplastificeerde handleiding. Lees deze zorgvuldig alvorens u de baan in gaat.

Voor de goede orde: alleen pasjeshouders mogen gebruik maken van de handicarts. Niet-pasjeshouders mogen, indien beschikbaar, een kar huren tegen een hoger tarief.

Jan van Rijn
Constant Lauret
Gerard Hoekstra

 

HANDLEIDING GPS (VISAGE) OP DE CHAMPIONS COURSE

 

 

Op de Champions Course mag uitsluitend gereden worden op de paden en de fairways.

Hier is de snelheid van de kar 11 km p/u.

Komt u echter links en rechts van de fairway in de semi-rough, dan wordt de snelheid 3 km p/u.

U krijgt dan de melding:

GA NAAR MIDDEN FAIRWAY OF PAD VIA REVERSE.

U rijdt dan achteruit terug naar de fairway en u kunt uw weg vervolgen.

 

Nadert u de voorgreens, dan gaat de kar 3 km p/u rijden en krijgt u de melding:

 

U NADERT DE GREEN, GA NAAR PAD VIA REVERSE

 

Negeert u het signaal van Visage, dan stopt de kar en kunt u niet verder.

 

Probeer dat te voorkomen!

HANDLEIDING GPS (VISAGE) OP DE PAR 3 BAAN

 

Op de PAR 3 mag uitsluitend op de paden worden gereden. De enige uitzondering is het verlengde van het pad langs hole 4 richting green. Op de paden en hier geldt de maximum snelheid van 11 km p/u.

 

Gaat u toch de andere fairways op, dan wordt de snelheid 3 km p/u en krijgt u de melding:

 

GA TERUG NAAR PAD (REVERSE)

 

U moet nu recht achteruit terug naar het pad en daar verder rijden. Ga niet heen en weer rijden om van de fairway weg te komen.

 

Negeert u het signaal van Visage, dan stopt de kar en kunt u niets meer doen.

 

Probeer dat te voorkomen!

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.