golf en gezondheid

Golf en Gezondheid

Golf wordt nog wel eens weggezet als: “knikkeren voor volwassenen” of “ouwe l.llen sport”. Een sport waarin mensen van slag naar slag in een buggy rijden
en nauwelijks bewegen. “Hoe kun je zo’n sport nu in vredesnaam olympisch maken?”
De troefkaart was gezondheid. Een onderzoek van het Zweedse Karolinska Institutet (Golf a game of Live en Death) gaf aan dat golfers vijf jaar langer leven.
“Golf is a low-intensity leisuretime physical activity for which sessions last about 4 or 5 hours and involve walking 5 – 6 km.”
Golfers zijn in dat onderzoek vergeleken met de totale bevolking. Bij golfers waren 40% minder sterfgevallen dan verwacht op basis van de landelijke sterfgevallen. Dit komt
overeen met een langere levensverwachting van 5 jaar.
Opmerkelijk is ook dat hoe lager de golfhandicap, hoe hoger de levensverwachting. Dit komt omdat deze mensen meer spelen om hun handicap op peil te houden of te verbeteren.
Bij mannen geldt dat de sterfteafname het grootst is bij degenen die nog het kortst golfen.
Nederlanders vinden gezondheid het allerbelangrijkste in hun leven. Daarom schenken zij zelf veel aandacht aan het verbeteren van hun gezondheid. Golf kan dus een zeer
geschikte sport zijn voor heel veel mensen. Dit geldt met name voor senioren. Uit een ander onderzoek blijkt, dat de groep 65- tot 79-jarigen het minste in sport participeert.
Echter, golf is de nummer één sport in deze groep. Gezien de mogelijkheden binnen golf om fysiek fit te blijven, is dit een goede promotie om meer mensen in golf actief te krijgen.
Dus praat er met vrienden en bekenden over en zegt het voort: “golfers leven langer.”

Waarom is golf zo gezond?
Lopen: voor 18 holes is dit tussen 6 en 8 kilometer lopen en circa 10.000 stappen zetten. Acht kilometer stevig doorlopen is vergelijkbaar met 5,5 kilometer hardlopen.

Lopen is volgens experts biomechanisch efficiënter dan hardlopen;
Swingen: voor een golfswing is mobiliteit (flexibiliteit), kracht en balans belangrijk;
Concentreren is noodzakelijk voor iedere slag;
Strategisch denken prikkelt de hersenen en draagt bij aan de verbetering van de geestelijke gezondheid;
Buiten zijn, frisse lucht inademen en van de zon genieten (vitamine D). Dit verhoogt de energie, bevordert calciumabsorptie en genereert celgroei;
Sociale activiteiten, interactie met anderen, verhoogt de eigenwaarde en het gevoel van geluk;

Training (fysieke inspanning) is cardiovasculaire training en daardoor een betere conditie en het kan leiden tot afvallen;
Ontspannen, even weg van het dagelijkse werk of de dagelijkse sleur;

Calorieën verbruiken! Bij 9 holes (met trolley) worden 718 calorieën verbruikt;
Goed voor de balans: door een betere balans minder kans op vallen op oudere leeftijd;
Lekker bewegen betekent minder kans op medische aandoeningen en is goed tegen diabetes type 2, hoge bloeddruk, botontkalking en hartziekten.
Kortom: “Golfen is gezond” en “Golf is een sport voor je
leven”. “Zegt het voort, zegt het voort!”
Bron: Golfmarkt 6 – NGF maart 2015